Friday 27 July 2012

hatiku dijentik

malam ni secara tiba-tiba aku teringat akan Allah.bukanlah bermaksud aku sudah melupakan Allah tetapi malam ni aku rasa lain sikit.bila kita duduk seorang diri secara automatiknya kita akan muhasabah diri kita.kadang2 sengaja aku sisihkan diriku dengan manusia2 lain. mengenangkan kembali dosa2 yang lama.dosa2 yang baru.masih segar.masih merah. apalah yang hendak dibanggakan dengan pahala yang sedikit.jika ditimbang dengan Al-Mizan,sudah semestinya peluangku untuk masuk ke syurga Allah amatlah tipis.maka dicampak aku ke dalam tempat orang2 yg banyak dosanya.




bila kita buat dosa segerakanlah bertaubat.tak kisahlah dosa besar or dosa kecil.asalkn kita bertaubat..tapi kita masih melakukan maksiat selepas bertaubat.yup.iman manusia sentiasa bertambah dan berkurang. harini kita bertaubat nasuha. tapi esoknya kita  buat lagi dosa tu.maka perlunya kita sentiasa bertaubat dan berusaha sedaya upaya mengelakkan diri kita drpd melakukan dosa itu lagi.

cara nak elak drpd buat banyak dosa.sentiasa berdampingan dengan orang2 baik dan soleh. moga nanti mereka akan selalu ingatkn kita tentang Allah.selalu beri tazkirah.itu bagus.

tapi ni aku bukan jenis yang suka sangat kawan ngan mereka2 yang alim.
hehe..acano ni?
sudah gelapkah jiwa ku ini?
atau hanya sekadar kehendak ego ku yang tinggi??

nanti aku pikir..
dan akan selalu memikirkan.
menjadi lebih baik.


No comments:

Post a Comment